سوئیفت چیست و عملکرد آن چگونه است؟

سوئیفت چیست؟

سوئیفت (نوشتار به زبان انگلیسی: SWIFT)   Society for Worldwide Inter bank Financial Telecommunication معنی به زبان فارسی : جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی میباشد که یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است ، در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی ، با هدف یک پارچه سازی سیستم انتقال ارزی مابین کشور های عضو و اعمال یک روش استاندارد شده جهانی فعالیت خود را شروع کرد.

طبق آخرین آمار رسمی بیش از ۹۷۰۰ سیستم بانکی و شبکه های فاینانس  در دنیا از اعضای این شبکه منسجم می باشند.

کشور بلژیک مرکزیت این شبکه وسیع را در خود جای داده و سویفت هماهنگ با قوانین بانکی این کشور فعالیت میکند. کشور هایی از قبیل آمریکا ، انگلیس ، هلند ، هنگ کنگ در سرتاسر منطقه فعالیت اعضای پشتیبان میباشند و این شبکه در هر کشور یک نقطه دسترسی با نام SAP  وجود دارد که تحت نظر موسسه سویفت کار میکنند. مقر SAP در ایران بانک مرکزی می باشد.

 

 

سیستم حوالجات سویفت شبکه جهانی

 

 

   نحوه عملکرد سوئیفت؟

انتقالات ارزی در این سیستم توسط پیام های ارزی انحام میشود که این پیام ها مطابق واحد های ارزی مابین بانک های داخلی و خارجی یک کشور استفاده میشوند. پیام های این شبکه در ایران توسط خطوط Leased (فعال توسط خطوط ماهواره ای) به مرکز SAP ارسال میگردد و از این طریق به بانک های خارجی مورد نظر ارسال میشود.
وجود ویژگی های شاخص در این نوع سیستم انتقال باعث رضایت کاربران بانکها و موسسات مالی شده است.

 

 

مزایای استاندارد بودن عبارتند از: 
جلوگیری از سلیقه‌ای عمل کردن افراد در تنظیم متون  پیام‌های بانکی
شناسایی سریع پیام‌ها
جلوگیری از اتلاف وقت در تنظیم متن پیام‌های بانکی
سرعت بخشیدن به تنظیم متن پیام‌های بانکی

 

  قابلیت اطمینان  
طراحی سیستم سوئیفت به نحوی بوده که درصد اشتباه در آن  بسیار اندک است.
در صورتی که مشخصه پیام به‌طور صحیح و مطابق با استانداردها تنظیم نشود، سیستم از قبول آن خودداری می‌کند. سوئیفت ادعا می‌کند که در حدود ۹۹/۹۹ درصد قابل اطمینان است. علت وجودی این ادعا مفقود نشدن حتی یک پیام سوئیفتی از اول تأسیس در این شبکه است.

 

امنیت  
پیام‌های مبادله شده به صورت خودکار رمز گذاری می‌شوند.
متن پیام‌ها تا رسیدن به مقصد پراکنده و نامفهوم است و دسترسی به پیام‌ها توسط افراد غیرمجاز میسر نیست.

 

سرعت 
سرعت انتقال پیام در سیستم سوییفت بسیار بالا است.
ارسال پیام چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد و به محض ارسال آن از طریق شبکه سوئیفت توسط آخرین امضای مجاز، بلافاصله پیام تحویل سوئیفت می‌شود.

 

هزینه مخابره پیام  
هزینه مخابره پیام از طریق سیستم سوئیفت در مقایسه با سایر سیستم‌ها کمتر است و به صورت کاراکتری مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
هر چه تعداد پیام ارسالی استفاده کنندگان بیشتر شود، هزینه هر پیام ارزانتر می‌شود.
کارمزد اجرای یک پیام سوئیفتی با توجه به این که نیاز به نیروی انسانی ندارد و توسط رایانه خوانده و اجرا می‌شود، بین یک دوم تا یک سوم کارمزد اجرای یک پیام تلکسی که نیروی انسانی ‌باید آن را اجرا کند، می باشد.
قابلیت دستیابی 
سیستم سوئیفت به صورت شبانه‌روزی و بدون تعطیلی خدمات  ارایه می‌دهد.
در هر زمان و مقطعی تنظیم پیام و ارسال آن برای کارگزار امکان‌پذیر است.
به‌ طور کلی سوئیفت در کلیه ۳۶۵ روز سال و کلیه ۲۴ ساعت شبانه‌روز قابل دسترسی و مبادله پیام امکان‌پذیر است.

 

سازمان سوئیفت  
سوئیفت یک مؤسسه تعاونی یا به عبارتی دیگر یک مؤسسه غیرانتفاعی  است که به بانک‌های عضو تعلق دارد.
از طرف اعضا با پرداخت حق عضویت و هزینه تعداد پیام ارسالی تأمین مالی می‌شود و مدیریت آن هم به عهده اعضا است.اعضای ۲۵ نفره هیأت مدیره سوئیفت را بانک‌های عضو انتخاب می‌کنند.

 

پیشنهاد ما
برای استفاده از این شبکه انتقالات ارزی پیشنهاد ما گروه بازرگانی پرشین میباشد که در لینک زیر می توانید وبسایت ما را مشاهده کنید.

https://persianbg.com

در سریع ترین زمان و مناسبترین اجرت

 

 

 

 

 

این مطلب را منتشر کنید

آیا این مطلب را پسندیدید

0

مطالب مرتبط

کمترین نرخ حواله ارزی

قیمت حواله ارزی بر اساس نرخ فروش ارز و کارمزدهای آن متفاوت بوده و هر شرکتی اجازه دارد قیمت ها و کارمزدهای خود را تعیین کند. بنابراین با مقایسه هزینه دریافتی شرکت ها و انتخاب بهترین گزینه می توانید حواله ارزی را با کمترین نرخ ارسال نمایید.   ارز ارز عموماً نوع پذیرفته‌ شده‌ای از پول است که شامل سکه و اسکناس‌های کاغذی ...

چه بر سر دلار آمد؟

چه بر سر دلار آمد؟ ایسنا/ بررسی قیمت دلار در سال گذشته نشان می‌دهد که تغییرات قیمتی در ابتدا و انتهای سال جاری چندان زیاد نبوده و قیمت این ارز در پایان سال نسبت به ابتدای سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است. قیمت ارز همواره یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتصادی ایران بوده و نرخ تورم، رشد اقتصادی، صادرات و واردات و ...

حواله چیست و چه تفاوتی با پول دارد؟

حواله چیست و چه تفاوتی با پول دارد؟ داستان گردش پول بین مردم جهان و دست ‌و ‌پنجه نرم کردن با مشکلاتی که این جا‌به‌جایی‌ها برایشان ایجاد می‌کرد، سردرازی دارد. هر بار که یک مشکل ایجاد می‌شد، با راه‌حلی بهتر جایگزین می‌گشت. روزهای طولانی، سال‌ها و قرن‌ها یکی پس از دیگری گذشتند و در این میان، هوشمندی انسان به او کمک کرد تا به ...

اقامت ترکیه

اقامت ترکیه در سال ۲۰۲۰ قانون اقامت توریستی ترکیه تغییر کرده و به شرح ذیل اجرا می شود قانون  6458 ماده ۳۱ (مشاهده کامل قانون فوق به زبان ترکی در سایت رسمی مجلس ترکیه) که به دریافت اقامت توریستی ترکیه برای افراد خارجی اشاره دارد از تاریخ 2020/1/1 این قانون به شکلی جدید برای اتباع خارجی به غیر از اروپاییان به اجرا خواهد گذاشته شد. سرانجام ...

بلاگ پرشین

پرشین را در دنبال کنید